200 Zarządzających

200 Zarządzających

Ponad 200 ZARZĄDZAJĄCYCH z różnych branż i specjalizacji pracowało nad tym, jak uniknąć problemów przy przejściu do zarządzania pokoleniem X, Y, Z. Ci, z którymi pracowaliśmy w ciągu ostatnich 24 miesięcy, potwierdza że zmienia się obraz przedsiębiorcy na naszych oczach. Wypracowali oni konkretne wskazówki jak uniknąć kosztów związanych z trudną rekrutacją lub odchodzeniem kompetentnych ludzi z zespołu.

Kiedyś …

… wystarczyło mieć kapitał, jakąś maszynę, dojście do produktu w dobrej cenie i można było robić biznes – z dobrym skutkiem, przez wiele lat. Nie było ważne czy mamy dużą, czy mniejszą motywację w zespole do pracy lub współpracy. Ludzie byli inni – chętni do wyzwań i ryzyka. Byli głodni sukcesu, nawet w bardzo trudnych warunkach. Były to czasy wyzwania typu “znaleźć pracę”. I to był jedyny klucz w poszukiwaniu zatrudnienia. “Jak będzie w pracy? Co będę robił? Ile zarobię?” – było na drugim miejscu. Te czasy dziś kończą się nieodwracalnie. Tak jak minęła epoka kaset magnetofonowych czy wydrukowanej mapy i zwykłych telefonów z klawiaturą, tak mija epoka chętnego pracownika do pracy w trudnych okolicznościach. Wiem, my z przed ’79 roku mamy wyzwanie, by to zrozumieć. Czasy się zmieniają. Można by powiedzieć “szkoda”. Mi też jest czasami szkoda. Pracowałem w ’98 roku i wiem, jak bardzo szanowałem to, że po prostu mam pracę. Potem w 2004, gdy zostałem szefem, a byliśmy w fatalnej kondycji finansowej, cel był jeden – przetrwać na rynku.

Dzisiaj…

… jest inaczej. Bez zadeklarowania przez szefa minimum komfortu pracy i współpracy, ludzie nie odpowiadają na ogłoszenia, nie wysyłają CV, są nieuprzejmi przez telefon, nie przychodzą na spotkania.

Co dziś jest tym minimum? Jak mogę określić dla swojej branży, swojego zespołu minimalne standardy, by nowemu pokoleniu pracowało się dobrze?

Mogę sam określać minimum, albo podjąć wyzwanie i odpowiedzieć na pytanie w większej grupie. Co jest kluczowym powodem decydującym o tym, kto przyłączy się jutro do mojego zespołu? Czy to będzie osoba, którą będę uczył przez 4 miesiące, a gdy skończę, pójdzie do konkurencji mówiąc “nauczyłem się dużo, dziękuję, chcę iść i rozwijać dalej”? Czy raczej chcę uczyć pracownika tak, by zbudować jego osobistą odpowiedzialność, z czasem powierzyć duże zadania i odpowiedzialności, a może nawet cały zespół?

Pracując nad tymi odpowiedziami w grupie ponad 200 Zarządzających doszliśmy do najważniejszych elementów. Jeżeli zostaną one pominięte przez zarządzającego lub ustawione odwrotnie, będzie mu trudniej rekrutować i zatrzymać osoby ważne w zespole. Może to spowodować, że w dłuższym okresie czasu poniesie on bardzo duży koszt uczenia pracowników, którzy “nauczeni” będą odchodzić do konkurencji.

Konkretne minimalne wymagania których oczekuje pokolenie X,Y,Z od Szefa :

  1. Szef umiejący uczyć odpowiedzialności młodych i starszych pracy zespołowej. Każdy w zespole na nią liczy, każdy ma trudniej, gdy jedna osoba nie czuje odpowiedzialności i łatwiej, gdy cały zespół wchodzi w odpowiedzialność.
  2. Szef umiejący uczyć skutecznie. Jak się okazało, jeżeli uczący nie spełni standardu 3 wyzwań jakie stawia nowe pokolenie, to w dłuższym okresie czasu staje się nieskuteczny, a zespół rozczarowany, bo “kolejna osoba zmarnowała NASZ czas na uczenie jej i  odeszła”. Oto 3 kluczowe wyzwania, by skutecznie uczyć odpowiedzialności:
    • w czasie uczenia najważniejsza jest atmosfera
    • gdy mamy dobrą atmosferę, najważniejsze staje się zaufanie,
    • gdy mamy atmosferę i zaufanie, kluczem jest korzyść z uczenia, przekonanie, że “sam nigdy bym się tego nie nauczył, nie osiągnął,  gdyby nie mój szef i zespół”
  3. Szef umiejący pokazać sens mojej pracy i całego zespołu. Odkryliśmy, że dla nowego pokolenia ważniejsza jest satysfakcja z pracy jako uczucie bycia potrzebnym, ważnym, docenianym przez Szefa i społeczność w pracy, niż zarabiania dużych pieniędzy. Oczywiście pieniądze są ważne, ale można je zarobić w różnych miejscach. Dawniej było inaczej.

 

W naszej pracy skupiamy się na jednym: jak zebrać doświadczenia wielu zarządzających i szybciej uczyć zespół odpowiedzialności.

Masz ochotę skorzystać z doświadczenia ponad 200 Zarządzających?